Vervanging van huidig verpleegoproepsysteem (VOS)
Op alle locaties van Livio wordt gebruik gemaakt van een verpleegoproepsyteem (VOS). Op een aantal locaties stopt binnenkort het huidige contract. Vandaar dat er op een aantal locaties een nieuw VOS wordt geïnstalleerd. Door deze vervanging is helaas op een aantal locaties onrust ontstaan en zijn er diverse artikelen in de media verschenen. In de artikelen hebben we geprobeerd goed duidelijk te maken wat het systeem doet. Helaas is dit onvoldoende naar voren gekomen en merken we dat er nog verkeerde beeldvorming is. In dit artikel geven we graag extra uitleg over het VOS, wanneer het systeem ingezet wordt en de implementatie van dit nieuwe systeem.
Wat is een verpleegoproepsysteem?
Een verpleegoproepsysteem bestaat al heel lang en wordt op veel locaties ingezet. Het is een alarmeringssysteem waarmee een bewoner hulp kan inroepen in een (nood)situatie. Waar dit eerder alleen bestond uit een vaste drukknop aan de wand en een drukknop voor de bewoner, zijn er tegenwoordig veel meer mogelijkheden. Hierdoor kan het enorm ondersteunend zijn voor de bewoner alsook voor de medewerkers in de zorg. Livio maakt gebruik van verschillende verpleegoproepsystemen, passend bij de mogelijke behoeftes van de bewoners van de locatie.
Inzet altijd in overleg met multidisciplinaire team, bewoner en/of wettelijk vertegenwoordiger
Vanuit haar zorgvisie hanteert Livio het uitgangspunt dat bewoners zo lang mogelijk, zo zelfstandig mogelijk, het leven moeten kunnen leiden dat ze gewend waren. Slimme zorgtechnologie kan hieraan bijdragen. Aan de inzet van zorgtechnologie zijn voorwaarden aan verbonden. Dat betekent voor zorgtechnologie dat functies altijd uit staan, tenzij... Het betekent ook dat zorgmedewerkers niet op bewonerskamers komen tenzij daar een dringende zorgvraag is. Tijdens een multidisciplinair overleg, in overleg met bewoner/familie, kan besloten worden welke alarmen en mogelijkheden van de systemen daarbij aangezet worden. Hierdoor kunnen we de juiste zorg bieden afgestemd op de individuele wensen en behoeften van de bewoner.
Een verpleegoproepsysteem met slimme sensor
Het systeem waar het nu over gaat heeft, naast een hals- en/of polszender, ook de mogelijkheid om gebruik te maken van slimme sensoren. Dit is een sensor die in het woon- slaapvertrek aan het plafond wordt bevestigd. Deze sensor staat standaard uit. Wanneer daar aanleiding toe is kunnen, altijd in overleg met bewoner en/of familie, slimme sensoren (tijdelijk) aangezet worden. Deze sensoren registreren bewegingen die in de ruimte plaatsvinden. Wanneer er een beweging wordt geregistreerd die is aangemerkt als een mogelijke alarmsituatie, dan wordt dit doorgegeven aan de zorgmedewerker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ’s nachts uit bed vallen of ronddwalen. De zorgmedewerker bekijkt het fragment en beoordeelt of bezoek aan deze bewoner noodzakelijk is. Zorgmedewerkers komen hierdoor alleen op de kamer van de bewoner wanneer dit noodzakelijk is. Het verhoogt de kwaliteit van leven van bewoners en er ontstaat meer rust voor zowel de bewoner als de zorgverlener. Bewoners worden bijvoorbeeld minder gestoord en slapen daardoor beter.
Vervanging van het huidige systeem – hoe ziet het proces eruit?
Het nieuwe systeem gebruiken we naar grote tevredenheid van bewoner familie en medewerkers al op diverse locaties. Het vergroot de zelfredzaamheid van bewoners, werkt enorm ondersteunend en kan zelfs levensreddend zijn. Vandaar dat is besloten ook dit systeem te gebruiken voor de locatie waar nu onrust is. De zorg en zorgvraag op deze locaties maken dat zij nu ook aangesloten worden op dit systeem. Het nieuwe systeem implementeren gebeurt in verschillende fasen.
Fase 1: bepalen mogelijke functionaliteiten en informeren betrokkenen
In de voorbereiding wordt het huidige systeem bekeken en geanalyseerd. Welke alarmeringsmogelijkheden gebruiken we nu? Wat betekent dat voor dat wat het nieuwe systeem moet kunnen? In samenspraak met verschillende professionals wordt dit bekeken en besproken. In deze fase worden ook medewerkers, bewoners en familieleden geïnformeerd over het nieuwe systeem.
Fase 2: installatie
In deze fase wordt het systeem daadwerkelijk aangelegd. Dit betekent dat er kabels worden geplaatst en apparatuur wordt opgehangen. Het systeem is dan nog niet werkzaam.
Fase 3: juiste koppelingen aanmaken
Op dit moment hangt alle apparatuur in de kamers, maar doet het verder nog niks. Het systeem en het netwerk worden in deze fase voorbereid.
Fase 4: testen van het systeem
In deze fase wordt het systeem getest. Komen alarmen binnen en heeft de testtelefoon waar de melding op binnenkomt overal een goed bereik? Op dit moment wordt ook ingetekend waar de deur is en waar bijvoorbeeld het bed staat. De plek waar het bed staat, wordt aangegeven met stickers op de grond. Zodat het bed altijd weer op dezelfde plek wordt neergezet. Zodat wanneer multidisciplinair en in samenspraak met bewoner/familie wordt besloten dat inzet nodig is, dit ook snel kan.
Fase 5: training van collega's
Tijdens een trainingssessie leren de collega's het hele systeem kennen. Ze leren hoe ze meldingen binnenkrijgen en hoe ze hierop kunnen reageren. Dit wordt live op de locatie met de medewerkers geoefend.
Fase 6: het systeem daadwerkelijk in gebruik nemen
Op de dag dat het systeem daadwerkelijk in gebruik wordt genomen is een ondersteuningsteam op locatie aanwezig. De bewoners worden gefaseerd voorzien van nieuwe pols- of hals zenders en eventuele andere hulpmiddelen. De medewerkers krijgen op dat moment de telefoons waarop de meldingen binnenkomen. Gefaseerd alarmeert daarna iedereen via het nieuwe systeem, volgens de afspraken die zijn vastgelegd in het zorgplan, voor individuele bewoner. Op deze dag zijn verschillende evaluatiemomenten. Als er onverhoopt iets optreedt, kan dit direct worden opgelost.
Fase 7: nazorg
Een dag nadat het nieuwe systeem in gebruik is genomen komt een technicus langs om te kijken hoe de eerste 24 uur zijn verlopen. De dag daarna komt er ook een trainer langs om te kijken of er nog vragen zijn over het systeem en waar nog extra uitleg gegeven moet worden.
Huidige situatie en voortgang
Op tien locaties is de implementatie al succesvol voltooid. Het systeem wordt als ondersteunend ervaren, tot grote tevredenheid van bewoner, familie en medewerkers.
Op dit moment zitten we op vier locaties midden in het implementatieproces. Deze locaties zitten allen in een verschillende fase. Helaas is op een locatie de opgestelde informatiebrief niet op tijd bij bewoners en familie terecht gekomen. Op twee locaties zijn we er na fase twee achter gekomen dat het systeem meer stroom vraagt dan dat het krijgt. Hierdoor start het systeem om de tien minuten opnieuw op, waarbij er lampjes knipperen en er een piepje klinkt. Dit is als storend ervaren door één of meerdere bewoners. Vandaar dat nu is besloten om alle stroom er af te halen en verder te kijken naar een oplossing voor het probleem voordat we verder gaan met de implementatie.
We gaan er van uit dat alle locaties waar het systeem nu ingericht wordt, uiterlijk op 1 januari over zijn op dit nieuwe verpleegoproepsysteem.