Livio levert zorg op afstand met eigen beeldzorgteam
Livio levert sinds juni 2022 beeldzorg aan thuiszorgcliënten. Cliënten kunnen via een speciale tablet thuis beeldbellen met een zorgmedewerker. Op deze manier kunnen zij op afstand zorg ontvangen. Voorheen werd dit door een externe partij gefaciliteerd, maar sinds april dit jaar is Livio een eigen beeldzorgteam gestart. Maar hoe werkt zo’n beeldzorgteam nu eigenlijk? Hoe heeft Livio dit gerealiseerd, waarom wordt er beeldzorg geleverd én hoe ervaren cliënten de zorg op afstand? We vragen het aan Lars Hollink, leidinggevende van het Livio beeldzorgteam.
Zorg op afstand zorgt voor meer eigen regie
“Bij Livio vinden we het erg belangrijk om de zelfredzaamheid van de cliënt te verhogen én de regie zoveel mogelijk bij de cliënt te laten. Het leveren van beeldzorg draagt hieraan bij. Wat de cliënt zelf nog kan, stimuleren wij om dat zelf ook te doen. Het beeldzorgteam kijkt op afstand mee en kan zo de cliënt ondersteunen. Bijvoorbeeld bij de inname van medicatie. Daarnaast weet de cliënt precies op welk tijdstip er gebeld wordt door het beeldzorgteam. Je hoeft niet meer te wachten op een medewerker die langskomt. Dat geeft meer vrijheid. Ook zorgt beeldzorg ervoor dat we meer cliënten kunnen helpen die wel echt fysieke zorg nodig hebben”.