Cliëntenraad

De cliëntenraad behartigt de gezamenlijke belangen van cliënten van Livio. En heeft invloed op het beleid door advies- en instemmingsrecht op diverse onderwerpen op het gebied van zorg, wonen en welzijn. De raad wordt ook betrokken bij voorbereidingen van vernieuwingen en veranderingen en draagt zo bij aan onze kwaliteit. De kwaliteit van zorg en wonen wordt binnen Livio gerealiseerd in dialoog met cliënten. Dit vindt plaats op individueel niveau, maar ook op centraal/lokaal niveau (de cliëntenraad), vanuit het perspectief van het algemeen belang voor alle cliënten.

De cliëntenraad adviseert Livio gevraagd en ongevraagd. Ook denkt de cliëntenraad mee bij ontwikkelingen en veranderingen in het beleid, steeds met de bedoeling de kwaliteit en veiligheid van zorg te verbeteren. Het kader wordt gevormd door de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). In deze wet staat welke onderwerpen onder het advies- of instemmingsrecht vallen. Denk hierbij aan belangrijke wijzigingen in de organisatie van de zorgverlening, of bijvoorbeeld huisvesting, verbouw, nieuwbouw. Ook thema’s als hygiëne, voeding, geestelijke verzorging, welzijn en veiligheid zijn onderwerp van gesprek.

Vacature LCR De Cromhoff

Kom de lokale cliëntenraad (LCR) van ‘De Cromhoff’ versterken!

Wij zoeken betrokken mensen die affiniteit hebben met zorg, wonen en  welzijn van onze cliënten binnen de locatie De Cromhoff. U kijkt vanuit  de blik van de cliënt” op de kwaliteit van zorg en bent een gesprekspartner van de leidinggevende zorg van de locatie.

Livio hecht veel waarde aan medezeggenschap van cliënten. De cliëntenraad wordt daarom nauw betrokken bij de ontwikkeling van plannen en beleid die de locatie betreffen. Zij heeft een kritische blik op zorg in de breedste zin van het woord en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan Livio. Kortom, een belangrijke raad die bijdraagt aan de kwaliteit van zorg, wonen en welzijn bij Livio.

Van de leden wordt verwacht dat zij:

  • Ervaring hebben met de zorg- en dienstverlening of een betrokkenheid hebben met de zorg- en dienstverlening.
  • De belangen van de cliënten als uitgangspunt nemen.
  • Betrokken zijn bij en kennis hebben van doelgroep en instelling.
  • In staat zijn verbanden te leggen tussen cliëntenbelang en belang(en) van de instelling.
  • In staat zijn onderscheid te maken tussen het eigen persoonlijk belang en het belang van cliënten in het algemeen.
  • Goede sociale vaardigheden (samenwerken in teamverband).
  • Goede communicatieve vaardigheden (luisteren, verwoorden van standpunten, respectvol kunnen optreden)
  • Voldoende tijd en energie hebben.
  • Kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie.
65A1600 Bewerkt

Wat gaat ú doen?

U woont of bent geïnteresseerd in de locatie en denkt graag mee over de kwaliteit van zorg die geboden wordt. De cliëntenraad is actief in contact met de bewoners van de locatie om hun belangen voorop te kunnen stellen. Vergaderingen vinden 8 tot 10 keer per jaar plaats. Livio kent een vacatiegeldregeling voor leden van de cliëntenraad. Wat gaat ú doen?

U kunt reageren door een mail te sturen aan clientenraad@livio.nl

Jaarverslag centrale cliëntenraad 2023

Jaarverslag centrale cliëntenraad 2022

Jaarverslag centrale cliëntenraad 2021